-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12069 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر دو نفر غير هم جنس با هم صحبت كنند در صورتي كه همديگر را بخواهند، چه حكمي دارد؟ و آيا صحبت كردن تلفني با جنس مخالف گناه است؟ لطفاً توضيح دهيد.

قرآن كريم در آيات متعددي، ارتباط پنهاني ميان مرد و زن نامحرم ]به خصوص جوان[ را منفي و نامشروع معرفي كرده; آنجا كه ميفرمايد: امروز چيزهاي پاكيزه براي شما حلال شده، و طعام كساني كه اهلكتابند براي شما حلال، و طعام شما براي آنان حلال است. و ]بر شما حلال است ازدواج با[ زنان پاكدامن از مسلمانان، و زنان پاكدامن از كساني كه پيش از شما كتاب ]آسماني[ به آنان داده شده; به شرط آنكه مهرهايشان را به ايشان بدهيد; در حالي كه خود پاكدامن باشيد; نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهاني دوست خود بگيريد... .(مائده، 5.)

كلمة اخدان كه در آيه آمده، جمع خدن و در اصل به معناي دوست و رفيق است; امّا به طور معمولي به افرادي گفته ميشود كه با جنس مخالف خود ارتباط نامشروع و پنهاني برقرار ميسازند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيتالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 3، ص 349، انتشارات دارالكتب الاسلاميه.)

در جايي ديگر ميفرمايد: ...با آنان ]زنان[ قول و قرار پنهاني مگذاريد; مگر آنكه سخني پسنديده بگوييد...(بقره، 235.) خداوند متعال، خطاب به همسران پيامبراكرمميفرمايد: ... به گونهاي هوسانگيز سخن نگوييد كه بيماردلان ]و شياطين[ در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد.;(احزاب، 32.) بنابراين، رابطه پنهاني ميان زن و مرد نامحرم حتي اگر در حد صحبت كردن و آشنا شدن جهت ازدواج باشد، بستر و دامي براي وسوسة شياطين محسوب ميشود و بسيار خطرناك است; پس زنان بايد به صورت شايستهاي كه مورد رضاي خدا و پيامبراكرمو ائمه اطهار: و توأم با حق و عدالت باشد، سخن بگويند.(ر.ك: تفسير نمونه، همان، ج 17، ص 289.)

با توجه به پاسخ نخست، روشن شد كه اين دوستي پنهاني ميان زن و مرد، از دامهاي شيطان است و فرار از دامهاي شيطان و گريز از وسوسههاي شياطين; طبق دستور خداوند متعال لازم و ضروري است; پس اين رابطه پنهاني و دوستي، خالي از اشكال نيست و بايد از آن پرهيز كرد.

خداوند ميفرمايد: يَأيّها الَّذين ءَامنوا لاتتبعوا خطوَت الشيطـَن و من يتَّبع خطوَت الشيطـَن فإِنَّه يأمُرُ بالفحشأ و المنكر...;(نور، 21.) اي كساني كه ايمان آوردهايد! از گامهاي شيطان پيروي نكنيد. هر كس پاي برجاي گامهاي شيطان نهد ]گمراه شود[; زيرا او امر به فحشا و منكر ميكند... .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.